Funfetti regenboog taart

Deze taart bakte ik met veel enthousiasme voor mijn eigen verjaardag. Ik besloot dat het iets moest worden wat niet alleen feestelijk was, maar wat ook een beetje mezelf typeerde als bakker. Doordat het feestelijk moest zijn, besliste ik snel dat het een funfetti taart zou worden. Dit jaar maakte ik heel wat regenboog-creaties en ik had nog nooit een meerkleurige zijkant gemaakt, dit besloot ik ook eens uit te proberen. Omdat ik gek ben op witte chocolade, werkte ik de taart af met witte chocolade ganache en natuurlijk konden mijn regenboog meringues niet ontbreken, deze maakte ik vorig jaar tientallen keren in verschillende kleuren.




Ingrediënten:

Voor 1 cake (ik maakte er 2, als je dezelfde hoogte wilt als mijn taart, dan moet je deze 2 keer maken):
  • 250g boter
  • 250g suiker
  • 1 zakje vanille suiker
  • 4 eieren
  • 250g zelfrijzende bloem
  • 50g sprinkles (je kan zelf kiezen welke kleuren je wilt, en eigenlijk maakt het ook niet uit hoeveel je er in doet)
Voor de botercrème:
  • 300g boter
  • 700g poedersuiker
  • vanille essence
  • kleurstof
Voor de witte chocolade ganache:
  • 100ml room
  • 200g witte chocolade


Werkwijze:

Voor de cake:
  1. Bak eerst de cakes, ik maakte er twee voor mijn taart en dus voerde ik deze stappen twee keer uit. Verwarm hiervoor de oven voor op 180°C en beboter een sprinvorm.
  2. Klop eerst de boter romig, voeg hier dan de suiker en vanillesuiker bij en zorg dat alles goed gemengd is. Voeg daarna de eieren een voor een toe en meng daarna de zelfrijzende bloem in het deeg. Meng kort en voeg als laatste de sprinkles toe.


  3. Bak de cake 60 minuten op 180°C. Laat de cake volledig afkoelen vooraleer je start met decoreren.
Voor de botercrème:
  1. Voor de botercrème klop je eerst de boter enkele minuten romig. Voeg daarna de eerste helft van de poedersuiker toe, meng nog enkele minuten en voeg dan pas de andere helft van de poedersuiker toe. Meng nogmaals goed en doe er dan ook de vanille bij.
  2. Dan start je met het samenstellen van de taart. Snijd hiervoor elke cake horizontaal doormidden, zodat je 4 plakken cake hebt en bouw de taart op met de cake en botercrème. Je moet de taart nu nog niet te dik besmeren met botercrème, straks komen de kleuren er nog op en dan zal er nog veel botercrème bijkomen. Zet de taart even op een koele plek zodat de boter terug wat kan opstijven.

  3. Maak met de rest van de botercrème de gewenste kleuren voor de zijkant van de taart. Ik maakte er een regenboogtaart van, maar je kan ook andere kleuren gebruiken. Doe de kleuren botercrème in spuitzakken.

  4. Spuit de botercrème op de gewenste plaatsen rond de taart, de bovenkant hoef je niet te doen, daar komt de chocoladeganache. Met een spatel kan je nu de gespoten botercrème terug effen maken.

Voor de chocoladeganache
  1. Voor de chocoladeganache warm je eerst de room op in een afzonderlijk pannetje. Deze opgewarmde room doe je vervolgens bij de chocoladedruppels (als je geen druppels gebruikt, snijd dan de chocolade in kleine stukjes). Laat deze even staan zodat de chocolade de kans krijgt om te smelten. Roer na een minuutje de ganache door, de chocolade zal smelten door de warmte van de room.

  2. Zet de ganache even op een koele plaats om wat harder te worden voordat je ze op de taart giet.
  3. Decoreer de taart met de ganache en help eventueel de ganache wat uit te spreiden door hem wat naar de randen van de taart te duwen.

  4. Werk de taart af met nog wat sprinkles. Ik plaatste ook nog wat regenboog meringues bovenop de taart.



Joyce bakt

Reacties

  1. Wauw, deze is echt cool geworden! Ziet er super uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zit deze nu te maken, hopelijk is het lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk is de taart goed gelukt en heeft hij gesmaakt :-)

      Verwijderen
  3. Wat is zelfrijzend bloem? Is dit bij de supermarkt te koop? Kan ik dit ook vervangen voor zelfrijzend bakmeel? Lijkt me een heerlijke taart, m'n moeder is bijna jarig dus ga 'm zeker uitproberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfrijzende bloem is het zelfde als zelfrijzend bakmeel :-) succes met het bakken van de taart!

      Verwijderen
  4. Waarzo haal je de regenboogkleurtjes (kleurstoffen) vandaan? hij ziet er ect super lekker uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De meeste kleurstoffen haal ik van Wilton. Rood is iets lastiger om echt mooi rood te krijgen, daarvoor gebruik ik raindbowdust pro gel. Met kleurstoffen is het vaak een beetje uittesten

      Verwijderen
  5. welke maat springvorm heb je gebruikt?
    Ik wil deze nl graag maken voor mn dochtertje haar 1ste verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik hiervoor een springvorm van 20 à 22cm gebruikt heb.

      Verwijderen
  6. Wat bedoel je met 'room'? Kookroom? Slagroom? En moeten de ingrediënten van de botercreme en ganache ook verdubbeld worden voor een taart van jouw grootte?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten